Web Analytics

Hvilken markedsføringskanal på nettet bør du bruke?

I dag er de aller fleste selskaper avhengig av nettbasert markedsføring for å promotere sin virksomhet, produkter og/eller tjenester. Det kan imidlertid være vanskelig å ha oversikt over de ulike markedsføringskanalene og velge hvilke man bør benytte seg av. Det er stor forskjell fra industri til industri når det gjelder hva som er mest effektivt. Derfor gir vi her en kort oversikt over de mest benyttede alternative.

SEO

SEO, eller søkemotoroptimalisering, er en av de mest brukte markedsføringsstrategiene. Metoden er gunstig fordi man kan få en virkelig stor andel av den totale trafikken siden 80% av alle klikker på de organiske i stedet for de betalte annonsene. SEO kan brukes av både B2B- og B2C-selskaper, men det er avgjørende at det er etterspørsel etter ens produkter eller tjenester, ellers kan ikke strategien brukes til noe.

 

Hvis du ikke har tid selv, kan du også bruke tilknyttede eller samarbeidende sider som hjelpemiddel. Dette sees ofte i konkurransedyktige bransjer som online casino og reisebransjen, der det er en særdeles tøff kamp om kundene.

En samarbeidende side leder trafikk til sluttkjøperen – i dette tilfellet nettcasinoer. På en slik tilknyttet side kan det for eksempel stå en artikkel om Blackjack eller spilleautomater, og en lenke man kan trykke på som fører deg til sluttkjøperen.

AdWords

I tillegg til SEO kan du også bruke PPC (Pay per Click). Her betaler du for hver gang noen klikker på annonsen din, men ellers er det gratis. Her handler det altså om å få de riktige klikkene, ellers kan det fort bli dyrt. Stikkordet her er relevans. Jo mer relevant annonsen din er for et søk, jo billigere blir hvert klikk og jo høyere vil du bli rangert. Det hele er egentlig ganske ukomplisert, og Google hjelper deg igang.

E-postmarkedsføring

Det tredje alternativet er E-postmarkedsføring, som du kan gjøre helautomatisk. Nå behøver du ikke lenger å sende e-post ut som følge av forskjellige kampanjer, for i 2021 handler det om automatisering, der du basert på hva brukerne dine har sett på eller kjøpt sender e-poster som enten prøver å selge eller informere. Casinobransjen er også gode til å bruke denne strategien, spesielt til å informere om eventuelle kampanjer og nye spill.

Sosiale medier

Det fjerde alternativet er sosiale medier, og det er ingen tvil om at Facebook er verdens desidert største sosiale medium. Den store fordelen med Facebook er at du kan bruke både “push”- og “pull”-markedsføring. Med “pull”-markedsføring menes det at markedsføringen er målsøkende, og du kan målrette deg mot alle de som har besøkt nettstedet ditt via annonser. Dette øker sannsynligheten for mer salg på sikt.

Push-markedsføring innebærer at man ut fra store mengder data kan danne målgrupper som man kan målrette annonsene mot. Denne allsidigheten betyr at den kan brukes av både B2B- og B2C-selskap med stor suksess.