Når det kommer til markedsføring, er det enkelt tenke at dette er noe man enkelt kan gjøre selv, men faktisk er det en av de elementene av en bedrift som det virkelig kan lønne seg å satse på å betale noen for å gjøre det for deg. Avhengig av hvilken bransje man er i, kan dette være mer eller mindre relevant og i dag skal vi se på strømmetjenester som eksempel på hvorfor det er en god idé å investere i god markedsføring og hvorfor dette er så viktig. Strømmetjenester er nemlig en av de tingene der det er utrolig stor konkurranse, og derfor blir det ekstremt viktig å velge noe som virker.
Det er kanskje ikke så sannsynlig at du eier en strømmetjeneste og skal konkurrere mot de store spillerne i bransjen, men strømmetjenester er et virkelig godt eksempel når det kommer til hvor viktig markedsføring er. Og ikke minst hvilke produkter det kan være smart å markedsføre sammen med den tjenesten man selv utbyr, for å kunne være enda mer attraktiv ovenfor kundene sine.
Strømmetjenester er nemlig så populære at vi ser at utbydere av for eksempel mobilabonnementer og ikke minst mobilt bredbånd har gjort det til en viktig del av markedsføringen sin – fordi det rett og slett selger mer. Og god markedsføring handler om å gjøre det helt åpenbart for kunden hvorfor de skal velge akkurat det man selger, i stedet for en konkurrent – enten det er gjennom å gjøre det enklere eller på andre måter mer attraktivt for dem å velge akkurat din tjeneste.
Hva er spesielt med det du tilbyr?
Når man snakker om markedsføring av mobilt bredbånd, er det ofte pris og dekning som selger, og her er selskapene rimelig like, så det gjelder å kunne selge på andre elementer også – som gjør at de potensielle kundene føler at de får noe ekstra når de velger det du tilbyr i stedet for det som en konkurrent tilbyr. Når det kommer til å markedsføre strømmetjenesten i seg selv, er det litt annerledes – her er det nemlig mange flere unike ting som gjør det lettere å selge.
Strømmetjenestene har nemlig mange av sine egne serier, så selv om de kanskje overlapper på innhold på noen punkter, er det mer relevant å markedsføre dem basert på hva som virkelig gjør dem spesielle. For det er her man vinner de potensielle kundene. Så her er det andre grep man kan bruke for å vinne kunder.
- En gratis måned når man oppretter en konto før første gang
- Gode priser på familiekontoer
- At prisen går opp hvis man avbryter abonnementet og vil opprette seg på nytt
- Og ikke minst: fokusere på alle de unike tingene man får hvis man velger akkurat den strømmetjenesten man markedsfører. Dette kan for eksempel være spesifikke serier og filmer som man bare kan få adgang til gjennom den plattformen man har. For det at man ikke kan se seriene eller filmene noe annet sted, er i bunn og grunn det aller beste poenget å fokusere på.