Dagene man kunne sette opp en enkel nettside og forvente at det dukket opp besøk nesten øyeblikkelig er for lengst over. Dette skyldes enorme endringer i Google algoritmen de siste 20 årene, men også at forbrukerne har blitt langt mer kvalitetsbevisst. Som et resultat av dette har kvalitetsinnhold blitt en stadig viktigere del av din SEO strategi.
Vi skal derfor se nærmere på hvorfor innhold har blitt så viktig, samt hvordan dette påvirker dine SEO resultater. Men før vi går videre med selve innholdet, vil det være viktig å avklare hva SEO er – eller Søkemotoroptimalisering som det egentlig står for. For SEO har stor betydning for hvor man havner i søkefeltet, spesielt når det gjelder konkurranseutsatte søkeord.
Et godt eksempel på dette kan være iGaming bransjen hvor spilleautomater er et svært populært søkeord både for nettcasinoer og spillere. Imidlertid vil det kreve enormt med innhold, søkeord og autoritet på et nettcasino for at man skal havne øverst på dette søkeordet. Så hvorfor gjøres det egentlig?
Hva er SEO?
SEO eller Search Engine Optimization som forkortelsen egentlig står for, er ulike teknikker for å gjøre nettsiden din så tilgjengelig for søkemotoren som mulig. I praksis betyr dette at vi bruker nøkkelord og ulike virkemidler for å fortelle søkemotoren hva nettsiden vår handler om. Dette gjelder bruken av ulike nøkkelord i innholdet, optimalisering av nettsidene våre og ikke minst backlinks.
Alle disse punktene vil bidra til at søkemotoren får en bedre forståelse for hva siden vår handler om, samt at siden vår leverer innhold av høy kvalitet. Dette betyr imidlertid også at man i dag må investere langt mer i selve innholdet på nettsiden enn det man måtte gjøre tidligere. Vi skal se litt nærmere på dette også.
Hvorfor har innhold blitt så viktig?
Forbrukere blir stadig mer kvalitetsbevisst, men de forventer også lettvinte løsninger på problemene sine. Dette betyr at vi stadig må utvikle nytt innhold som løse nettopp disse problemene. Eksempelvis vil noen som søker etter ‘spilleautomater’ eller ‘betalingsmetoder’ forvente å finne en side som er relevant for disse nøkkelordene.
Skulle det derimot dukke opp en guide for hvordan man investerer i bitcoin eller annet som er helt urelevant, vil den besøkende raskt klikke seg ut av nettsiden igjen. Dette øker bounce rate, noe Google tolker som at innholdet som ble vist frem var av dårlig kvalitet eller ikke relevant. Som et resultat av dette vil siden deretter bli dyttet lenger ned i søkefeltet på Google, noe som betyr at trafikken avtar.
Det er nettopp dette som har gjort at innhold med høy kvalitet har blitt så viktig for alle nettsider som ønsker å oppnå suksess. Ikke bare øker det synligheten din i Google søkemotoren, men det styrker også synet algoritmen har av din nettside. Det er dette som har gjort at stadig flere store og små bedrifter må investere i skribenter, frilansere og markedsføring eksperter som kan utvikle innholdet for nettsiden deres. SEO har blitt en del av markedsføringen og bør derfor også ha en fast plass i din strategi for nettsiden.